BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 29, 2009

GUINEA PIG

salam sejahtera kepada pembaca blog ini, blog Fadzwan Agro ini sudah dilancarkan baru2 ini dan sedang mencari pengikut setia yang mengenai dunia haiwan peliharaan. Untuk n3 kali ni kami akan menceritakan mengenai Guinea Pig atau dalam bahasa melayunya dikenali sebagai Tikus Belanda.

Guinea Pig atau Tikus Belanda dipanggil cavi sempena nama sainsnya. Ia juga merupakan rodensia dari ahli keluarga Caviidae dan genus Cavia. Mereka sebenarnya tidak berasal dari negeri Belanda walaupun dinamakan sedemikian. Haiwan ini banyak dijadikan haiwan peliharaan oleh segelintir peminat haiwan peliharaan. Penduduk Imigran Andes di New York menual tikus belanda ini untuk dagingnya. Tikus Belanda sering kali disebut sebagai marmot, marmot adalah sepsis lain yang hamper serupa denganya tetapi berukuran lebih besar.

ini pic marmot yang selalu sangat disalah anggap bahawa Guinea Pig.



1st baby GP yang kami dapat pada awal bulan December yang lepas.


untuk melihat koleksi Guinea Pig kami boleh layari link dibawah:
http://tunjukbintang.blogspot.com/2009/12/ini-yang-terakhir.html



1 comments:

Tunjuk Bintang said...

GP yang sekor lagi pon dalam proses untuk melahirkan, alhamdulillah setakat ni 2 ibu yang aq beli dari kedah tu bunting dan tinggal masa untuk melahirkan. harapnya GP tu lahir banyak sikit baby..